In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht verbreed door aannemerscombinatie VeenIX, waar onder andere het Spaanse bouwbedrijf FCC deel van uitmaakt. VeenIX is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 14 jaar het beheer en onderhoud.
Het traject tussen Schiphol-Amsterdam-Almere is één van de drukste verbindingen van ons land en de afgelopen jaren liep de filedruk op. Dat is de aanleiding geweest om het traject A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht over een lengte van zo’n 11 kilometer naar vier rijstroken per rijrichting te verbreden. Ook wordt er een wisselbaan aangelegd. De werkzaamheden aan dit project -één van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland- worden door Bouwcombinatie VeenIX uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat. Gedurende de afgelopen tien jaar zijn er diverse deelprojecten van SAA (Schiphol-Amsterdam-Almere) afgerond. Volgens RWS beschikt het team van VeenIX over de benodigde expertise om wat het zelf beschrijft als een ‘complex bouwproject’ succesvol op te leveren. Zo moet een groot deel van de werkzaamheden worden uitgevoerd in een stedelijk gebied met beperkte ruimte en moet de belangrijke A9 tijdens de realisatie bovendien toegankelijk blijven voor verkeer.
Project A9 Badhoevendorp-Holendrecht is het laatste deelproject van SAA. Onderdeel van dit deelproject is de Schipholbrug. Voor de ondersteuning die nodig is om het brugdek van de Schipholbrug te verbreden, maakt FCC, als één van de partijen van aannemerscombinatie VeenIX, gebruik van de materialen en expertise van PERI. Vooral de veelzijdigheid en expertise van PERI en het feit dat alle gevraagde systemen zowel de ondersteuning als de bekisting, inclusief de benodigde projectspecifieke oplossingen aangeboden konden worden tegen een reële prijs, heeft bijgedragen aan de keuze voor PERI. Bovendien werkt VeenIX graag met één partij voor alle materialen en systemen.
De Schipholbrug is een complex kunstwerk, waarbij de bascule brug over de ringvaart en de vaste brug over de N232 loopt. Doordat de bestaande brug aan beide zijden verbreed moet worden, moest er een speciale oplossing bedacht worden voor de ondersteuning boven de N232 aan de onderzijde van de brug. De engineers van PERI hebben daar een technische oplossing voor bedacht bestaande uit het PERI-UP steigersysteem in combinatie met VST zware lastondersteuning.
Om het Noorddek vrij te spelen, zodat de bascule brug vervangen kan worden, is het nodig eerst een verbreding te maken aan de Zuidkant, zodat al het verkeer via 2x 3 rijbanen van en naar Schiphol over de Zuidkant kan rijden. PERI heeft hiervoor de hele ondersteuning ontworpen en geleverd en heeft daarbij nauw samengewerkt met VeenIX. Samen is nauwkeurig gekeken wat er nodig was en vervolgens hebben de engineers van PERI project specifieke oplossingen aangedragen en daar het materieel voor geleverd.
Omdat de uitbreiding van het viaduct ook over een in gebruik zijnde weg plaats vond (de N232), is er een speciale VST-constructie ontworpen, waardoor het nieuwe wegdek slechts anderhalve meter hoger dan de bestaande brug kon worden voorgebouwd om later te worden afgevijzeld. Hierbij is er gebruik gemaakt van de VST zware last ondersteuning, die de gehele ondersteuningsconstructie ondersteunt totdat het beton verhard en afgespannen is. VST is een systeem dat niet alleen zware lasten kan dragen tot 700kN per staander, maar die ook verstelbaar is in hoogte.
Boven de bouwweg die onder de bestaande brug doorloopt, is er een speciale VARIOKIT constructie ontworpen. Om die constructie te realiseren zonder daarbij het werkverkeer te hinderen, heeft PERI alles zoveel mogelijk voorgemonteerd.
Het Noordelijk deel van de beweegbare brug wordt tijdens de bedienvrije periode (oktober 2023 – mei 2024) vervangen, het Zuidelijk deel wordt in 2024 tijdens de bedienvrije periode van de brug gedaan. Hierbij wordt de oude stalen brug vervangen door een nieuwe, bredere brug.
Uniek aan dit project is verder dat het toegepaste PERI UP systeem op een stalen constructie boven het water is geplaatst. Daarbij was de hele interactie tussen de ondersteuningsconstructie en de staalconstructie van groot belang. Verder zijn er met VARIOKIT werkplatformen op het water gemaakt aan de bestaande poeren, ten behoeve van het uitbreiden, verbreden en verzwaren van de poeren en kolommen.
Het multifunctionele en veelzijdige VARIOKIT systeem is onder andere toepasbaar bij lage ondersteuningshoogtes, vakwerkliggers en grotere overspanningen. Met VARIOKIT zijn tevens de werk-/inspectieplatformen gemaakt. Omdat veilig werken boven water een vereiste is, is VARIOKIT hier uitermate geschikt voor.
Ook is er gewerkt met het PERI UP steigersysteem in de vorm van werksteigers, vlechtsteigers, ondersteuningen, inspectiesteigers, verhijsbare steigers en trappentorens, waarbij het PERI UP systeem dus in al zijn veelzijdigheid is toegepast.
In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht verbreed door aannemerscombinatie VeenIX, waar onder andere het Spaanse bouwbedrijf FCC deel van uitmaakt. VeenIX is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 14 jaar het beheer en onderhoud.