You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Viaduct van Millau, Frankrijk

Project data

Locatie: Millau, Frankrijk

  • Bouwperiode: 2001-2004
  • Bouw: tuibrug
  • Constructiemethode: brug als stalen bovenbouw met gebruikmaking van een incrementele lanceermethode
  • Brug in acht delen met een lengte van 2460 m
  • Hoogste pijlers: 343 m met stalen constructie
  • Zeven pijlers van gewapend beton, circa 78 tot 245 m
  • Overgang diameter van enkele naar dubbele pijlers, 90 m onder de bovenbouw

Architect: Sir Norman Foster

Vereisten

  • Productie van betonnen pijlers met een glad oppervlak en variabele geometrie van componenten, met scherpgerande hoeken, zonder zichtbare vormverbindingen in de afzonderlijke betonneertreden
  • Een klein aantal gedefinieerde bevestigingsposities
  • Een betonneerhoogte van ongeveer 4 m met een druk van het pasgestorte beton van 100 kN/m²
  • Strenge Franse veiligheidsnormen

Klantgegevens

Eiffage TP Neuilly-sur-Marne, Frankrijk

Voordelen voor de klant

  • Betonnen oppervlak, vervaardigd met de vereiste wijzigingen in de geometrie
  • De vereiste klimcyclus van 3 dagen werd aangehouden
  • Beperking van de kraancapaciteit ondanks de variabele geometrie van de constructie
  • Inachtneming van de strenge Franse veiligheidsvoorschriften
Jean-Pierre Martin | Phillippe Blondeau
Senior Project Manager | Quality Assurance

"Voor dit type constructie is de juiste keuze van de bekisting en de klimsystemen de sleutel tot succes. PERI heeft zichzelf bewezen als een zeer competente partner en de enorme projectervaring van het bedrijf in combinatie met zijn grote toewijding aan het project heeft er toe bijgedragen dat we voorliggen op het schema!

De resultaten die we konden behalen met het ACS zelfklimmend systeem hebben volledig voldaan aan onze verwachtingen. Rekening houdend met de buitengewoon complexe geometrie van de constructie konden we een betonnen oppervlak van de hoogste kwaliteit vervaardigen."

PERI oplossing

  • Speciaal samengestelde stalen bekisting met slechts één aansluiting in het beton en een andere boven het beton
  • Slechts één bevestigingspositie in de afzonderlijke betonnen treden, tweede positie boven de betonnen verbinding
  • ACS zelfklimmende bekisting voor de buitenzijde van de pijler met in totaal 196 ACS-R-beugels
  • Aanpasbare bekistingselementen voor elke cyclus met gespecialiseerde compensatie- en vulelementen alsook telescopische stalen staven
  • Trainingswand met ACS R om de klimteams voor te bereiden
  • Speciaal ontwerp om prefab-betonelementen te kunnen maken voor het dak van het tolstation