Project data
Locatie: Groningen, Nederland
Station Groningen wordt klaar gemaakt voor de toekomst en daar zijn forse ingrepen voor nodig. Er worden meer sporen en perrons gerealiseerd en er wordt een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation gebouwd. Met het realiseren van een betere OV-verbinding en een aantrekkelijker station, wordt er gewerkt aan een betere bereikbaarheid van Groningen én wordt het station het visitekaartje van de stad.
Hoofdstation Groningen is een prachtig, monumentaal station en om het écht Gronings te laten blijven, is daar in het ontwerp rekening mee gehouden. Naast de vereisten en verbetering voor de reizigers uiteraard. Dat vereiste een nauwe samenwerking tussen opdrachtgever, architect Koen van Velsen, hoofdaannemer Strukton Civiel Projecten en diens onderaannemers, waaronder PERI.
Door hoofdaannemer Strukton is met name een grote meerwaarde geboden bij het architectonische ontwerp van het Reizigersplein. In het ontwerp zit veel zicht-betonwerk, dat met zandkleurig beton wordt gerealiseerd. Om dit hoogwaardige betonwerk te realiseren heeft PERI samen met architect Koen van Velsen een zorgvuldig uitgedacht bekistingsontwerp gemaakt. Daarbij waren waterdichtheid, het centerpen- en elementenpatroon cruciale aandachtspunten.
Naast esthetische factoren was het voor Strukton belangrijk dat er veilig en snel gebouwd kon worden. Omdat PERI zowel ondersteunings- als bekistingsmateriaal levert, konden zij hier goed op inspelen. Dat kwam goed van pas bij de realisatie van het Reizigersplein waar sprake is van een uitdagende bouwwijze, vanwege het balkenpatroon en diverse kolommen in en op de vloeren en dekken. PERI heeft samen met Strukton zorgvuldig nagedacht en een goede oplossing verzonnen voor het ondersteunings- en bekistingssysteem dat daar benodigd was.
Naast de werkzaamheden aan het Reizigersplein is PERI ook ingezet bij meerdere onderdelen in dit project, zoals het realiseren van de nieuwe busonderdoorgang, de fietstunnel en de kruisende reizigerstunnel.
Voor de montage van de PERI-materialen op de bouwlocatie is gewerkt met Stalen steigers van Dorland (SsvD) uit Groningen. Deze partij, die de benodigde ondersteuning opbouwt en afbreekt, is bekend met de materialen van PERI en kon ook volgens de planning van Strukton werken.
Bij een uitdagend project als dit is het door goed samen te werken mogelijk om een esthetische uitstraling te krijgen ondanks het gebruik van materialen zoals beton, waarbij het uiteraard ook op technisch vlak aan alle eisen voldoet.
Vereisten
Niet alleen moest het ontwerp van de architect goed aansluiten bij het monumentale karakter van het station, ook moest alles goed uitvoerbaar zijn. Voor Strukton was het belangrijk om veilig en snel te kunnen bouwen, voor de architect was het belangrijk om te voldoen aan de esthetische eisen van het ontwerp. Voor de opdrachtgever van het project was het van groot belang dat het station tijdens de rigoureuze verbouwing moest blijven functioneren.
Klantgegevens
Project Groningen Spoorzone (onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland) is een samenwerkingsproject van de provincie Groningen, gemeente Groningen, NS, Spoorwegbeheerder ProRail en het Rijk. Hieronder vallen diverse aanpassingen aan sporen en stations, waaronder hoofdstation Groningen. Bij de herontwikkeling van station Groningen, naar ontwerp van Koen van Velsen Architecten, is Strukton Civiel Projecten de hoofdaannemer. Zij schakelden een enorme hoeveelheid materialen van PERI in op dit project, deels voorgemonteerd om de doorloopsnelheid op het project te kunnen garanderen. Ook heeft PERI een deel van de engineering gedaan: dankzij een goede constructeur en tekenaar én een zorgvuldige voorbereiding, zijn dit soort complexe vraagstukken prima door PERI in te vullen.
Voordelen voor de klant
Doordat PERI de garantie kon afgeven voor het verhuren van enorme hoeveelheden ondersteunings- en bekistingsmateriaal voor de gewenste periode, kon Strukton het betonwerk realiseren.
- Meest complete aanbieder van ondersteunings- en bekistingsmateriaal
- Één aanspreekpunt
- Financieel interessant
- Pro actieve houding tijdens offertetraject
- Slimme engineering voor de uitdagingen binnen het project
- Ervaring met en oplossingen voor specifiek zichtbeton
- Flexibiliteit en snel schakelen, ook bij ad hoc vraagstukken
- Optimale samenwerking tussen architect, hoofdaannemer en PERI