You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Willemsbrug, Rotterdam

Project data

Locatie: Rotterdam, Nederland

Een nieuwe verflaag voor de Willemsbrug in Rotterdam – gerealiseerd met een grote verscheidenheid aan PERI producten en diensten.

De 60 meter hoge pylonen van de bekende Willemsbrug in Rotterdam moeten een nieuwe laag verf krijgen. De oude rode kleur zal de komende maanden worden vernieuwd.

Vereisten

Om dit mogelijk te maken, om de schilders en stralers veilige toegang tot de pylonen te geven, om de omgeving te beschermen tegen stof en spuitnevel, en om het verkeer ongehinderd doorgang te bieden, heeft PERI een unieke constructie ontworpen.

De uitdaging hierbij was de brug zelf. Op het vrijhangende deel van de brug kon geen 50 meter hoge steiger gezet worden. En omdat de brug tussen de pylonen vrij beweegt, was een oplossing met gaten door het wegdek ook niet mogelijk.

Klantgegevens

De gemeente Rotterdam is eigenaar van de brug en contracthouder van dit project. Het schilderen en de opknapbeurt van de brug gebeurt door het bedrijf “VENKO Outdoor”, een groot schildersbedrijf in Nederland. De totale opdracht werd verstrekt aan Steigerbouw Van der Panne in samenwerking met PERI Nederland.

Voordelen voor de klant

Het gehele project werd ontworpen vanuit PERI Weißenhorn in samenwerking met de Nederlandse vestiging. PERI ontwierp en bereidde het werk voor het project voor door grote delen vooraf compleet gereed te maken en “just in time” leveringen, samen met de bewezen snelle opbouw van het PERI UP Flex-systeem, alsmede van het LGS gordingssysteem. Hierdoor was het mogelijk om binnen 5 weken de gehele constructie gereed te hebben voor gebruik.

PERI oplossing

PERI bood een oplossing met zijn VST zware last ondersteuningstorens, beginnend vanaf een speciaal ontworpen stalen constructie op de betonnen voet van de pyloon, waar ook nog een kunstwerk de opbouw blokkeerde, omhoog rijzend tot 6 meter boven het wegdek, om zo het verkeer vrije toegang te geven.

Om de 5 verkeersbanen, de voetgangers- en fietstrook, met een totale breedte van 36 meter, volledig te overbruggen, ontwierp PERI een dubbele VRB vakwerkligger met een geïntegreerde RCS/SRU belastingverdeling, waar de PERI UP Flex systeemsteiger bovenop werd geplaatst (60 meter boven het wegdek).

Op 45 meter hoogte werd een LGS brugconstructie van 12 meter lengte gebouwd om de opening tussen de twee poten van de pyloon te overbruggen. Deze LGS brug werd vanaf de basis naar de top, gelijktijdig met de bouw van de steigers rond de pylonen, stap voor stap omhoog gehesen.

Het hele project moest worden gebouwd terwijl het verkeer ongehinderd de brug passeerde (dit was een Europese aanbestedingseis, met een boete mocht dit niet lukken).

Om te voorkomen dat vallende voorwerpen het passerende verkeer zouden raken tijdens de bouw van de steigers, werd een vlak, 10 meter breed dek gemaakt aan beide zijden van de VRB overbrugging. Een valbeveiliging gemaakt van PERI UP Flex met tunnels voor voetgangers en fietsers aan beide zijden en LGS systeemgordingen voorzien van stalen planken, liggend over de verkeersbanen. Deze valbeveiligings-constructie werd getest op het zwaarste deel van de steiger (een staander van 3 meter met een gewicht van 16 kilo) vallend vanaf een hoogte van 55 meter.

Alleen voor het hijsen en plaatsen van de VRB liggers en de RCS/SRU gordingen en het opbouwen van de valbeveiliging mocht de brug 6 nachten worden afgesloten.

Hierna begon het steigerbouwbedrijf “Steigerbouw Van der Panne” met de veilige montage van de steigers rond de pylonen. In twee weken tijd lukte het hen om de opening van 45 meter te sluiten en binnen 4 weken was de gehele steiger gereed, compleet met zware krimpfolie om ons steiger-systeem af te dekken.